Strona 1 z 1

Parowozy stacjonujące w Pile

: 14 lip 2006, 10:28
autor: Piterek
Ostatnio sporo szukałem w internecie informacji nt. ilostanów parowozów stacjonujących w Pile. Niestety mało takich informacji. Zatem prośba, jeśli ktoś ma jakieś info to proszę pisać.

Na pewno stacjonowały następujące serie:
- BR03/Pm2 - jezcze w czasach Schneidemuhl - do 1939 r
- G8/Tp3 - po II wojnie
- Tw1 - po 1955 r
- BR50/Ty5 - lata 60/70
- BR42/Ty3/Ty43 - lata 60 do końca służby (27 sztuk)
Tu jeszcze mam wątpliwości, czy Ty2 nie stacjonowały czasem w Pile, ale nie doszukałem sie takich informacji.

Poza tym można było spotkać w różnych okresach:
- Ok22
- Ol49
- TKt48
- Tr5
- Ty2/Ty23
- Ty37
- Ty51

Tyle udało mi się ustalić. Proszę o ew. dalsze informacje.

: 14 lip 2006, 12:09
autor: SA108
Wg stanu z 1.01.1980 r. w MD Piła i MDp Wągrowiec stacjonowały (podaję za "Atlasem Parowozów"):
Ol49: 36, 66, 70, 76, 87, 93, 95, 96, 108
Ty43: 6, 8, 24, 25, 32, 33, 53, 55, 57, 62, 71, 72, 77, 88, 94, 97, 107, 114, 115, 116, 117, 118, 121, 122, 124, 125, 127 (ex Ty3-3).
W latach 60. w Pile stacjonowała Pm36-1 (ex Pm36-2), od 1966 r. służyła jako grzejka, w czerwcu 1970 r. skreślono ją z inwentarza.
Być może w latach 50. w Pile stacjonowały Pd5 (na pewno były w szopie w Wągrowcu, która podlegała pod pilską lokomotywownię).
Jak coś jeszcze znajdę, to napiszę.
Pozdrawiam

: 14 lip 2006, 13:51
autor: Piterek
Cały czas byłem przekonany, że Ol-ki były u nas z Krzyża, Poznania i Bydgoszczy. SA108 - jesteś wielki :D

Natomiast info, że Pm36-1 stał kiedyś w Pile to coś mi nie gra. Podczas wojny Niemcy zabrali parowóz do Rzeszy i tam po jakichś eksperymentach zezłomowali. Natomiast obecna Pm36-2 była w dyrekcji poznańskiej od 1965 roku i miała nr 1, ale to był błędny numer. Obecnie ma prawidłowy nr 2 i znana jest jako "Piękna Helena" lub "Żaba".

Znalazłem też info na stronie Doctora (parowozy.best.net.pl), że w 1995 roku była odbudowana w ZNTK w Pile. Ciekawe czy są jakieś fotki z napraw w ZNTK.

: 14 lip 2006, 14:06
autor: SA108
Dzięki ;). Chodziło mi oczywiście o Pm36-2, czyli "Piękną Helenę", podałem tylko jej oznaczenie z tamtych czasów. Numer 2 nosi ona ponownie dopiero od remontu w naszych ZNTK w 1995 r.
Pozdrawiam

: 14 lip 2006, 17:31
autor: BOB WYATT
Piterek pisze:Ciekawe czy są jakieś fotki z napraw w ZNTK.
Są dwie fotografie w albumie "Parowozy w Polsce" stanowiący dodatek do edycji kolekcjonerskiej gry Trainz Simulator 2006.
Fotki przedstawiają Pm36 w zapalarni przed próbną jazdą oraz w czasie owej jazdy na szlaku Piła - Krzyż. Fotografie są Pana Andrzeja Paszke.

Pozdrawiam

: 14 lip 2006, 21:29
autor: SA108
Wprawdzie nie dotyczy to parowozów, ale myślę, że też jest ciekawe. W okresie międzywojennym (a może i wcześniej) w Pile stacjonowały akumulatorowe "Wittfeldy". Jeździły na trasach podmiejskich, np. do Ujścia, Kaliny i Płociczna.
Pozdrawiam

: 12 wrz 2006, 16:54
autor: SA108
Przed 1945 r. w Pile stacjonowały parowozy serii 41 (na PKP Ot1). Oto dotyczące Piły fragmenty z artykułu na stronie http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/BIBLI ... /OT1_1.HTM :
Dwa prototypowe egzemplarze serii 41 opuściły zakłady Schwartzkopffa już w 1936 roku. Prototypowa lokomotywa 41 001 poddana była badaniom w ośrodku doświadczalnym (LVA) w Grunewald. Na początku maja obie lokomotywy zostały skierowane do obserwowanej eksploatacji w lokomotywowni w Pile (Bw Schneidemühl). Prowadząc pospieszne pociągi towarowe z bydłem w kierunku Berlina zyskały przy okazji mało atrakcyjny przydomek „Ochsenlok” (dosł. „wołowa lokomotywa”).[...]Stosunkowo wiele lokomotyw serii 41 trafiło z wytwórni wprost do lokomotywowni znajdujących się w granicach obecnej sieci PKP. Otrzymały je parowozownie w Pile (Bw Schneidemühl Pbf: 41 001, 002, 137…146)[...]W latach wojny seria 41 stacjonowała też na inwentarzu parowozowni Piła Towarowa (Schneidemühl Vbf).[...]Zasadniczymi odcinkami obsługi trakcyjnej były trasy: Berlin/Frankfurt — Kostrzyń — Piła — Bydgoszcz — Toruń, Piła — Tczew — Gdańsk/Iława.
Poza tym w pilskiej lokomotywowni stacjonowały wówczas m.in. parowozy pospieszne serii 01 (brak odpowiednika na PKP) i 03 (Pm2).

: 15 wrz 2006, 11:41
autor: Piterek
No właśnie. Obecnie buduję model Ot1 na bazie Revela.

: 28 paź 2006, 18:04
autor: SA108
Parowóz 41 001 (PKP Ot1) w Pile, rok 1937:

Obrazek

: 03 paź 2007, 23:56
autor: Urodzony w Schneidemühl
Szukam pilnie zdjęcia parowozu który stacjonował w Pile jest to Ty43-116, jeżeli ktoś tak owe posiada będę wdzięczny wklejenie go bądź chociaż linku albo jakiś informacji o nim. Z góry dziękuję i POZDRAWIAM

: 29 lis 2007, 18:18
autor: Marcin
Znalazłem w necie informację o paradzie z okazji 100 lecia kolei w Niemczech w 1935 roku. W paradzie brały udział 3 parowozy ze Schneidemühl. Były to: fabrikneue Einheits-Schnellzugloks 03 211 (Bw Schneidemühl), 03 212 (Bw Schneidemühl) oraz Lok 01 156 (Bw Schneidemühl)

: 30 lis 2007, 23:58
autor: sokol 22
SA108 pisze:Wprawdzie nie dotyczy to parowozów, ale myślę, że też jest ciekawe. W okresie międzywojennym (a może i wcześniej) w Pile stacjonowały akumulatorowe "Wittfeldy". Jeździły na trasach podmiejskich, np. do Ujścia, Kaliny i Płociczna.
Pozdrawiam
Witam, chodzi mi tu o Płociczno? czy są to nasze Płotki? jak tak to gdzie były tory no i gdzie była zlokalizowana sama wieś? POZDRAWIAM!

: 01 gru 2007, 14:13
autor: SA108
Tak, to Płotki. Przed wojną przystanek nosił nazwę Albersruh. Trochę napisano o nim w różnych tematach, radzę użyć wyszukiwarki. Wsi tam nigdy nie było, przystanek znajdujący się przy torach do Złotowa był przeznaczony dla przyjeżdżających nad jezioro Płotki. Tutaj jest zdjęcie:
viewtopic.php?p=2349#2349

: 14 kwie 2008, 16:55
autor: SA108
Poza już wymienionymi w tym wątku wiem, że w Pile stacjonowały:
- Ok1 (lata 60-70)
- Tp4 (lata 50)
- Ty2 (praktycznie przez cały okres powojenny)
- TKt48 (lata 70)

: 14 kwie 2008, 21:16
autor: karpil
Co do tekatek, to słyszałem od znajomego (nie-kolejarza, więc nie wiem na ile to prawdziwe), że prowadziły pociągi do Czarnkowa/Bzowa ze względu na niekorzystny profil inii.